-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46939 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيه 95 سوره مباركه اسراء را توضيح دهيد.

آيه چنين است: قل لو كان في الارض ملائكة يمشون مطمئنين نزلنا عليهم من السماء ملكاً رسولاً؛ بگو (حتي) اگر در روي زمين فرشتگاني (زندگي ميكردند) با آرامش گام بر ميداشتند،ما از آسمان فرشتهاي را به عنوان رسول بر آنها ميفرستاديم.

يكي از بهانه جوييهاي مشركان و منافقان اين بود كه چرا رسول از جنس بشر است؟ از روي ناداني گفتند: چرا خداوند پيامبرش را از جنس بشر قرار داده؟ اين را بهانه و وسيلهاي براي انكار پيامبر قرار دادند. خداوند براي مقابله با كج فكريها فرمود: اگر در روي زمين ملائكه هم زندگي ميكردند،ما براي آنان ملكي را به عنوان پيامبر و راهنما ميفرستاديم.

اين آيه دليل است بر اين كه بايد بين پيامبر و مردم همگوني باشد، زيرا از يك سو مهمترين بخش تبلغي يك رهبر، تبليغ عملي او است. پيامبر بايد الگو و أسوه امت باشد و اين تنها در صورتي ممكن است كه داراي غرائز و احساسات و ساختمان جسمي و روحي باشد، وگرنه فرشتهاي كه نه شهوت دارد و نه نياز به مسكن و لباس و غذا، نميتواند سرمشقي براي انسانها باشد. از سوي ديگر رهبر و امام بايد همه دردها و نيازها و خواستههاي پيروان خود را درك كند. به همين دليل پيامبران از ميان تودهها برخاستهاند و دوران هايي از سختترين نوع زندگي را تحمل كردهاند.

بنابراين مضمون و مراد اين آيه با آيه قبل گره خورده است و بايد هر دو آيه را مورد توجه قرار داد. پيامبر بايد از جنس امت باشد. اگر زندگي جمعي مربوط به ملائكه باشد، فرشتهاي را براي آنها ميفرستند. اگر از جنيان باشند، پيامبر جني ميفرستيم. اگر انسان باشند، از جنس آنها، براي اين كه صحبت تمام باشد و مردم بهانهاي نداشته باشند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.